Okulumuzda uygulanan Harezmi Eğitim Modeli ile gerçek yaşamdan alınan problemler üzerinde, öğrencilerimizin eleştirel düşünme, problem çözme ve iş birliği yapma becerilerini geliştirmeyi hedefliyoruz. Amacımız, çocuklarımızın farklı disiplinlerde bilgi edinirken bu bilgileri hayata geçirebilecekleri tasarımlarla öğrenme sürecini daha anlamlı hale getirmektir.
Harezmi Eğitim Modeli'ne neden ihtiyaç duyuldu?
Harezmi Eğitim Modeli nedir ve nasıl uygulanır?
Modelin gösterimine baktığımızda, 'odağında insan olan' bu yapının çekirdeğinde öğrenci yer alır. Ancak bu merkezin etrafında yer alan öğretmenler, bilim insanları, eğitim liderleri ve veliler, modelin etkin bir şekilde işlemesi için vazgeçilmez unsurlarıdır.
Harezmi Eğitim Modeli'nin İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesindeki birinci pilot uygulaması 2017 yılında farklı kademe ve türlerdeki beş pilot okulda haftada 2 saat, 5 veya 6 öğretmenin aynı derse birlikte girmesi ile gerçekleştirilmiştir. Birinci pilot uygulamada elde edilenler sonucunda öğrenciler yaparak, yaşayarak, uygulayarak deneyimledikleri süreçlerde daha kalıcı ve eğlenerek öğrenmektedirler. Modelimizde kullanılan aktif öğrenmeyi sağlayan yöntemler, uygulamaya dönük hedef ve kazanımlar keşfederek öğrenmeyi sağlamıştır. Ayrıca öğretmen, veli ve öğrenci geribildirimleri sonucunda Fen bilimleri, Matematik, Tarih, Türkçe, Bilişim teknolojileri vb. derslerin bir arada ve öğretmenleriyle birlikte işlenmesinin hem öğrencilerin yeni bilgileri öğrenirken karşılaştırma yapmalarını hem de öğrenilen bilgileri gerçek yaşama daha kolay geçirmelerini sağladığı gözlemlenmiştir.
İstanbul ili pilot uygulamasının ardından Harezmi Eğitim Modeli İstanbul’un 38 ilçesinden farklı türlerdeki 50 okulda uygulanmaya geçilmiştir.
2023-2024 eğitim öğretim yılında Türkiye geneli 27 ilde 465 Harezmi öğretmeni ile yaygınlaştırma çalışmaları devam eden Harezmi Eğitim Modeli, her yıl tekrar değerlendirilip güncellenerek farklı il ve ülkelerde uygulanmıştır.
Harezmi Eğitim Modeli; öğretmenlerin disiplinler arası yaklaşım ile süreci planladığı,çocukların hayatın içinden sorunları veriye dayalı olarak belirlediği ve çözüm için fikirler ürettiği, tasarımlar yaptığı bir eğitim modelidir. Öğretmenlerin mesleki gelişimine, teknolojik araçların öğretmenler ve öğrenciler tarafından doğru ve etkin kullanımına, algoritmik düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimine katkısı sayesinde eğitimin diğer süreçlerini de doğrudan ve nitelikli olarak etkilemektedir. Bu açıdan genel bir eğitim modeli olma özelliği taşımaktadır. Öğrencileri yaşam boyu öğrenmeye teşvik ederek teknolojiyi güvenli, etik ve ahlaki değerleri gözeterek üretim için kullanmaları konusunda bilinçlendirerek gerekli yetkinlikleri kazandırmayı hedefler.
Harezmi Eğitim Modeli, problem temelli ve disiplinlerarası bir eğitim modelidir. Bu model, öğrencilere karmaşık problem çözme becerilerini kazandırmayı hedefler ve onları farklı alanlardan bilgiye dayalı çözüm yolları geliştirmeye teşvik eder. Bu hedefler doğrultusunda okulumuzda 4 öğretmenin birlikte ders tasarımı yaptığı ve haftanın 2 ders saatinde dersi birlikte yürüttüğü bir işleyiş söz konusudur.